WISDOM TRANSFER
Towards the scientific inscription
of individual legacies in contexts of
retirement from art and design higher
education and research

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This project stems from the evidence that there is insufficient inscription and use of individual knowledge and experience of ageing and retired art and design professors and researchers. It hypothesizes that the legitimization of practice-led wisdom in art and design research will greatly contribute to the scope and depth of the discipline, as well as inform its role as a multi-disciplinary interface.

Considering that art and design research have only recently been validated as scientific disciplines, one may argue that the available scientific heritage precedes the formalization of these disciplines - and consequently resides in the hands of an older generation of researchers that have led a first moment of transition of creative activity from practice to academia.

However, given its fundamentally empirical nature, this heritage has largely remained off the validated content at work in present art and design higher education and research: this generation of art and design professors and researchers is often faced with a lack of a framework that welcomes and potentiates their professorial experience and testimony beyond curricular and project-based demands.

The present proposal therefore aims at establishing the groundwork for a paradigm shift in the acknowledgment, communication and activation of relevant contributions to knowledge, culture and the social fabric that art and design academics may provide in their own name: forms of wisdom that have not necessarily reverted or translated to scientific knowledge in their careers, that may thus find further contexts of resonance and applicability.

We believe this action is historically constrained: the time to perform it is now, as the generation at stake is an ageing and retiring academic population, whose wealth of knowledge and experience will be lost if not legitimised and activated in the present.

We propose to do so by involving a wealth of ageing and retired academics in art and design, on a voluntary basis, whose experiences and outlooks will inform:

- An aggregation of individual knowledge and experience that can be of further use, applicability and replicability;
- The development of projects that test a diverse set of contributive scientific and socio-cultural scenarios;
- Best Practice communication templates for continued societal contribution of further generations;
- Communication systems towards a raised multi-disciplinary awareness of “retirement wisdom” beyond the proposed scope of art and design;

Keyword: Design for Ageing, Silver Economy, Academic Retirement, Geography of Ageing

TRANSFERÊNCIA DE SABEDORIA
Contributos para a inscrição científica de legados individuais em contextos de reforma universitária e científica nas artes e design.

Este projecto decorre da evidência de que há uma insuficiente inscrição, uso de conhecimento individual e experiência dos professores e investigadores aposentados em arte e design. Este facto levanta a hipótese de que, a legitimação da sabedoria conduzida pela prática na arte e na pesquisa de design, contribuirá grandemente para o domínio e profundidade da disciplina, bem como para informar o seu papel como uma interface multidisciplinar.

Considerando que a pesquisa em arte e design só recentemente foi validada como disciplina científica, pode argumentar-se que o património científico disponível precede a formalização dessas disciplinas - e, consequentemente, reside numa geração mais antiga de investigadores que lideraram um primeiro momento de transição da atividade criativa da prática à academia.

No entanto, dada a sua natureza fundamentalmente empírica, esta herança permaneceu largamente fora do conteúdo do trabalho validado no actual ensino superior e de investigação das arte e do design: esta geração de professores e investigadores de arte e design é muitas vezes confrontada com a falta de um enquadramento que acolhe e potencie a sua experiência e testemunhos profissionais para além das exigências curriculares e solicitação de projetos.

A presente proposta visa, portanto, estabelecer as bases para uma mudança de paradigma no reconhecimento, comunicação e activação de contribuições relevantes para o conhecimento, a cultura e o tecido social que os académicos de arte e design podem oferecer em nome próprio: formas de sabedoria não necessariamente revertidas ou traduzidas para o conhecimento científico nas suas carreiras e que podem desta forma encontrar outros contextos de ressonância e aplicabilidade.

Acreditamos que esta acção é historicamente constrangida: o momento para fazê-lo é agora, pois a geração académica em questão está envelhecida e em aposentação, cuja riqueza de conhecimento e experiência se perderá se não for legitimada e activada no presente.

Propomos fazer o acima descrito envolvendo uma seleção de académicos em arte e design aposentados ou em aposentação, de forma voluntária, cujas experiências e perspectivas irão informar:

- Uma agregação de conhecimentos e experiências individuais que podem ser de grande utilidade, aplicabilidade e replicabilidade;
- O desenvolvimento de projectos que testam um conjunto diversificado de cenários científicos e socioculturais contributivos;
- Modelo de manuais de boas prácticas para assegurar uma continuidade de contribuição societal para novas gerações;
- Sistemas de comunicação para uma crescente conscencialização multidisciplinar de "sabedoria de aposentação ", além do universo de arte e design proposto;

Palavras-chave: Design para o Envelhecimento, Economia Prateada, Aposentação Académica, Geografia do Envelhecimento.